Ρωγό

Πίνακας

ΠΛΑΤΥΜΕΤΩΠΟ ΜΑΚΡΟΣΠΙΤΟ

 

  • παραλληλόγραμμοι (δύο συνήθως) χώροι ο ένας πίσω από τον άλλον
  • η έντονη κλίση του εδάφους εξυπηρετεί τον διαχωρισμό των επιπέδων σε ανώγι και κατώγι
  • ο εμπρός χώρος είναι χαμηλότερος, με κατώγι στο πρανές του εδάφους και στο ανώγι το μεγάλο καθημερινό (σάλα), που προοριζόταν για την εκτροφή του κουκουλιού
  • οι πίσω χώροι υποδιαιρούνται με διαχωριστικούς τοίχους και συχνά καμάρες, για τη δημιουργία των υπνοδωματίων και των βοηθητικών
  • η προσθήκη ορόφου στο πλατυμέτωπο σπίτι είναι μεταγενέστερη, ένδειξη εξέλιξης της αγροτικής ζωής
  • το δώμα πάνω από το κατώι χρησιμοποιείται ως αυλή του ορόφου

 

 

ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΗ ΚΑΤΟΨΗ

 

  • τύπος που ανήκει στην πρώτη φάση εξέλιξης της εσωτερικής λειτουργικής     διάρθρωσης της κατοικίας
  • συναντίεται πιο συχνά σε μονόχωρη διάταξη και αποτελεί την απλούστερη οικιστική μονάδα
  • ενιαίος χώρος που περιλαμβάνει όλες τις λειτουργίες, κανένα κατακόρυφο χώρισμα
  • ανώι και κατώι έχουν την ίδια μορφή

 

 

ΤΥΠΟΥ ΓΑΜΑ

 

  • διμερής σύσταση σκελών με ορθή γωνία σε σχήμα Γ
  • το σκέλος που βρίσκεται στο πρανές του εδάφους χωρίζεται σε ανώγι κ κατώγι
  • το ανώγι έχει δώμα ψηλότερο από το άλλο σκέλος και περιλαμβάνει το καθημερινό
  • το άλλο σκέλος έχει τα υπνοδωμάτια και την κουζίνα
  • στον χώρο της ορθής γωνίας χτίζεται η αυλή, είδος μεγάλου εξώστη
  • το ανώγι είανι σαφώς διαχωρισμένο από το κατώγι, αλλά παλαιότερα επικοινωνούσαν εσωτερικά με ανασυρόμενη ξύλινη σκάλα
  • συχνά ο χώρος κάτω από τη χτιστή αυλή γίνεται σταύλος ή σοδιακό