Ρωγό
Πίνακας
ΠΛΑΤΥΜΕΤΩΠΟ ΜΑΚΡΟΣΠΙΤΟ
- παραλληλόγραμμοι (δύο συνήθως) χώροι ο ένας πίσω από τον άλλον
- η έντονη κλίση του εδάφους εξυπηρετεί τον διαχωρισμό των επιπέδων σε ανώγι και κατώγι
- ο εμπρός χώρος είναι χαμηλότερος, με κατώγι στο πρανές του εδάφους και στο ανώγι το μεγάλο καθημερινό (σάλα), που προοριζόταν για την εκτροφή του κουκουλιού
- οι πίσω χώροι υποδιαιρούνται με διαχωριστικούς τοίχους και συχνά καμάρες, για τη δημιουργία των υπνοδωματίων και των βοηθητικών
- η προσθήκη ορόφου στο πλατυμέτωπο σπίτι είναι μεταγενέστερη, ένδειξη εξέλιξης της αγροτικής ζωής
- το δώμα πάνω από το κατώι χρησιμοποιείται ως αυλή του ορόφου
ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΗ ΚΑΤΟΨΗ
- τύπος που ανήκει στην πρώτη φάση εξέλιξης της εσωτερικής λειτουργικής διάρθρωσης της κατοικίας
- συναντίεται πιο συχνά σε μονόχωρη διάταξη και αποτελεί την απλούστερη οικιστική μονάδα
- ενιαίος χώρος που περιλαμβάνει όλες τις λειτουργίες, κανένα κατακόρυφο χώρισμα
- ανώι και κατώι έχουν την ίδια μορφή
ΤΥΠΟΥ ΓΑΜΑ
- διμερής σύσταση σκελών με ορθή γωνία σε σχήμα Γ
- το σκέλος που βρίσκεται στο πρανές του εδάφους χωρίζεται σε ανώγι κ κατώγι
- το ανώγι έχει δώμα ψηλότερο από το άλλο σκέλος και περιλαμβάνει το καθημερινό
- το άλλο σκέλος έχει τα υπνοδωμάτια και την κουζίνα
- στον χώρο της ορθής γωνίας χτίζεται η αυλή, είδος μεγάλου εξώστη
- το ανώγι είανι σαφώς διαχωρισμένο από το κατώγι, αλλά παλαιότερα επικοινωνούσαν εσωτερικά με ανασυρόμενη ξύλινη σκάλα
- συχνά ο χώρος κάτω από τη χτιστή αυλή γίνεται σταύλος ή σοδιακό