Κοχύλου (Τμήμα Β)

Αρχιτεκτονική μελέτη

περιστεριώνας περιστεριώνας Κατώι

ΧΡΗΣΗ ΟΡΌΦΩΝ:

Στο ισόγειο ή αλλιώς κατώι, συναντάμε κυρίως χώρους που εξυπηρετούσαν την αγροτική ζωή των παλιότερων εποχών ορισμένες από αυτές τις χρήσεις διατηρούνται σε όσα από τα κτίρια δεν είναι εγκαταλελειμμένα, ενώ σε άλλα έχουν διαφοροποιηθεί λόγω εκσυγχρονισμού.                 Στον επάνω όροφο βρίσκονταν, συνήθως, οι χώροι διημέρευσης (το καθιστικό) και τα υπνοδωμάτια. Στα νεότερα χρόνια, έχει μεταφερθεί εκεί και η κουζίνα.

ΤΥΠΟΛΟΓΙΚΉ ΔΙΆΚΡΙΣΗ:

Διακρίνουμε τις κατοικίες σε τρεις ευρύτερες κατηγορίες με βάση την διάταξη των χώρων στην κάτοψη. Έτσι έχουμε,
1.Τετράγωνη: α. με διάδρομο διαμοιρασμού β. με είσοδο απευθείας στο χώρο διημέρευσης.  
2.Γάμμα: α. είσοδος από τον πάνω δρόμο β. είσοδος από τον πλαϊνό δρόμο. 3.Ορθογώνιο με προεξοχή.

ΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ:

Οι κατοικίες συνιστούν τη συντριπτική πλειοψηφία των κτιρίων του οικισμού. Κάποια λίγα κτίσματα χρησιμοποιούνται ως αποθήκες ενώ στο τμήμα του οικισμού που μελετάμε υπάρχει μια εκκλησία και ένας περιστεριώνας .Οι περισσότερες απ’ αυτές στεγάζονται με κεραμοσκεπή, ενώ ορισμένες παλαιότερες διατηρούν το επίπεδο δώμα. Στον οικισμό προς μελέτη τα κτίρια και κυρίως των κατοικιών, είναι παλιά παραδοσιακά και διώροφα. Αρκετά βρίσκονται σε κακή κατάσταση λόγω της εγκατάλειψης, αλλά όσα απ’ αυτά κατοικούνται έχουν ανακαινιστεί και υποστεί προσθήκες βελτίωσης της κατασκευής και εκσυγχρονισμού.

ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ:

 Όλα τα κτίρια είναι χτισμένα με το παραδοσιακό δομικό σύστημα. Τα υλικά που χρησιμοποιούνταν ήταν ο σχιστόλιθος και η άργιλος για τον φέροντα οργανισμό, το ξύλο για τα κουφώματα, τα πατώματα και τη διαμόρφωση των πρεκιών, και την άσβεστο ως υλικό επιχρίσματος με την ιδιαίτερη τεχνική του «σαρδελώματος». Τέλος, συναντάμε παραδοσιακά επίπεδα δώματα και κεραμοσκεπές. Συμπερασματικά, μπορούμε να πούμε ότι οι παραδοσιακές τεχνικές δόμησης ήρθαν να δώσουν έξυπνες και πρακτικές λύσεις σε καθημερινά προβλήματα των κατοίκων, χωρίς απαραίτητα να υπάρχουν οι ακαδημαϊκές γνώσεις γύρω από το θέμα. Έχουμε, λοιπόν, μια πηγαία και εμπειρική, λειτουργική και αισθητικά ομοιόμορφη ,όμως, οικοδομική.