Κροκεές (Τμήμα Β)

Χάρτης Οδικού δικτύου

ΧΑΡΤΗΣ ΟΔΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ

Το πολεοδομικό δίκτυο του οικισμού διαμορφώνεται περιμετρικά της πλατείας του οικισμού. Όπως συμβαίνει στην πλειοψηφία των παραδοσιακών οικισμών, η πλατεία κατέχει σημαντική θέση, στο κέντρο του οικισμού, λειτουργώντας φυγόκεντρα. Ο πολεοδομικός ιστός χαρακτηρίζεται από την ακόλουθη κατηγοριοποίηση : α. κεντρικές αρτηρίες, β. δευτερεύουσες οδοί, γ. μονοπάτια.

Οι κεντρικές αρτηρίες του οδικού δικτύου αποτελούν τμήματα των Εθνικών οδών Μονεμβασίας – Κροκεών και Στεφανιάς - Κροκεών. Διασχίζουν τον οικισμό, «χωρίζοντάς» τον στα δύο, με κατεύθυνση Α-Ν και Α-ΝΑ. Διατρέχουν περιμετρικά την πλατεία του οικισμού και ουσιαστικά τον συνδέουν με τους γειτονικούς (Σκάλας, Στεφανιάς, Δαφνίου, Πέτρινων, Γορανίου κ.ά).  

Ο οικισμός αναπτύσσει στο σύνολό του δευτερεύουσες οδούς, που ενώνουν τα τμήματα – συνοικίες τόσο μεταξύ τους, όσο και με την κεντρική πλατεία. Οι οδοί αυτοί εμφανίζουν κατά πλειοψηφία ακανόνιστο σχήμα, που ακολουθεί τη διαμόρφωση του εδάφους, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν οικοδομικά τετράγωνα σαφούς μορφής. Εξαίρεση αποτελεί το ΝΔ τμήμα του οικισμού, όπου διαμορφώνεται υποτυπώδες ιπποδάμειο σύστημα, με ορθογωνικά οικοδομικά τετράγωνα και δρόμους χωρίς κλίση. Από το εν λόγω δίκτυο δύναται η διέλευση των τροχοφόρων, ενώ το κυμαινόμενο πλάτος τους είναι από 2,5μ. – 8μ. περίπου.

Τα μονοπάτια διαμορφώνονται κυρίως στο βόρειο τμήμα του οικισμού, που πιθανολογείται ως και το παλαιότερο. Ακολουθούν τις υψομετρικές του εδάφους, δημιουργώντας ένα ακανόνιστο, δαιδαλώδες δίκτυο, είναι ευκολοδιάβατα και απευθύνονται κυρίως σε πεζούς και δίκυκλα. Τα εγκάρσια σε αυτά διαμορφώνονται με εντονότερη κλίση. Στην ένωσή τους  δημιουργούνται μικρά πλατώματα, όπου ενίοτε καταλήγουν εκεί και οι δευτερεύουσες οδοί. Το εύρος τους κυμαίνεται από 1,5μ. – 4μ. περίπου.

Οι Κροκεές διαμορφώνονται σε έδαφος πεδινό – ημιορεινό, με προσανατολισμό προς το νότο, προς την κοιλάδα του Ευρώτα. Συνεπώς, η κλίση είναι μηδαμινή στο μεγαλύτερο τμήμα του οικισμού, γεγονός που χαρίζει τη δυνατότητα διαμόρφωσης πλατωμάτων κυρίως προς το νότιο τμήμα, με χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτά της κεντρικής πλατείας, της παιδικής χαράς, του γηπέδου και του γειτονικού πλατώματος αυτού ως θέση στάθμευσης των λεωφορείων της γραμμής.