Συρράκο (Τμήμα Α - Ομάδα 18)

Γεωγραφική Θέση - Επικοινωνία - Προσβάσεις

πηγή: φωτογραφικό αρχείο του Ι. Ζιώγα.

 

Ασφαλτοστρωμένο δίκτυο το Συρράκο απέκτησε το 1975-1976. Έως τότε μονοπάτια και καλντερίμια, όπως στην είσοδο του χωριού, οδηγούσαν πεζούς, με κάρο ή με άλογα, μουλάρια ή γαϊδούρια, τους κατοίκους, τους περιηγητές και επαγγελματίες από και προς το χωριό. [1]

Οδικό δίκτυο εκτός οικισμού: 

Α. Ασφαλτόστρωση 

1.     Πρωτεύον δίκτυο με αφετηρία τα Ιωάννινα  Χαροκόπι, Παλαιοχώρι, Προσήλιο.

2.     Δευτερεύον επαρχιακό δίκτυο Συρράκο  Πράμαντα, ενώνεται στο Προσήλι με το κύριο οδικό.

3.     Περιφερειακός δρόμος στην περιοχή Τείχος βορειοανατολικά του Προσηλίου, διακλαδίζεται προς την κεντρική είσοδο δυτικά και στη βορινή.

4.     Κοινοτικοί δρόμοι αποτελούμενοι από χωματόδρομους ή στρωμένοι με σκύρα, που συνδέουν: 

Α. Το Συρράκο με τις κοινότητες Βαθύπεδου, Μεγάλου Περιστερίου, Μεγάλης Γότιστας. 

Β. Το περιφερειακό οδικό δίκτυο βόρεια, ανατολικά και νότια. 

Γ. Αγροδασικές εκτάσεις.

Από την Αθήνα, η χιλιομετρική απόσταση για τα Ιωάννινα είναι περίπου 410 χλμ. και αναμένεται να μειωθεί σημαντικά με την ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού. Η πρόσβαση στον δήμο Βορείων Τζουμέρκων γίνεται και από την Άρτα και από την περιοχή της Θεσσαλίας, μέσω των Επαρχιακών Οδών Χρυσομηλιάς-Κλεινού, Κλεινού-Μουργκανίου και Νεραϊδοχωρίου.

 



[1] Δημήτρης Καλιαμπάκος, «Η συμβολή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου στην ολοκληρωμένη ανάπτυξη των Τζουμέρκων», Επιστημονική επιτροπή: Δ. Δαμίγος, Ι. Σαγιάς, Σ. Γιαννακοπούλου, Ν. Κατσουλάκος, Ημερίδα, Συνεδριακό Κέντρο Συρράκου, 17 Ιουλίου 2010, σ. 35, 46.

Η απομόνωση του Συρράκου λόγω οδικού δικτύου έως και τα τέλη του 20ού αιώνα  συνέβαλε στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος αλλά και του ίδιου του οικισμού από άναρχη δόμηση και εντέλει στο να αποκτήσει θεσμικά τον τίτλο του παραδοσιακού οικισμού. Η σύνδεση της Ηπείρου με την Εγνατία Οδό μείωσε τα κόστη μεταφοράς και ένωσε τη Βόρεια Ελλάδα από άκρη σε άκρη, με τα Τζουμέρκα να μένουν στην περιφέρεια του δρόμου, προστατεύοντάς τα από αέριους και ηχητικούς ρύπους και διατηρώντας τα απομονωμένα  από την υπόλοιπη περιοχή. Μια από τις προτάσεις για σύνδεση των Τζουμέρκων με την Εγνατία Οδό είναι η ένωση με τους οικισμούς Παλαιοχώρι, Προσήλιο, Μυστράς, Χριστή, Πράμαντα, Συρράκο και Καλαρρύτες. Στην πρόταση τίθενται θέσεις ως προς τις επιπτώσεις στο περιβάλλον από την κατασκευή ορυγμάτων και επιχωμάτων, με δενδροφυτεύσεις κατά μήκος της νέας διαδρομής. Το μεγάλο κόστος μπορεί να καλυφθεί με αυτοχρηματοδότηση ιδιωτικών εταιρειών με τριακονταετή σύμβαση, με απόσβεση διοδίων. Τίθενται όμως ερωτήματα ως προς τους λόγους χρήσης, ως προς το αν αποτελεί τη λύση στην εγκατάλειψη του οικισμού και αν θα αντισταθμιστούν τα οικονομικά οφέλη με τα κόστη κατασκευής. Οι υποδομές πρέπει να είναι ανάλογες της διατήρησης της φυσικής ομορφιάς, της εξυπηρέτησης των κατοίκων και των οικονομικών απολαβών και της πολιτικής ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής των Τζουμέρκων.

Δόθηκε το 2023 μέρος του οδικού άξονα Πηγαδίων με τον κόμβο Τερόβου της Ιόνιας Οδού μέχρι τα Πηγάδια του Δήμου Τζουμέρκων.

https://www.voreiatzoumerka.gr/index.php/2015-10-05-21-38-54?jjj=1704040454873

 

.