Κερατέα (ομάδα 05)

Δίκτυο Δρόμων

Σημεία τομών στο χάρτηΠάνω: Κάτοψη 
Κάτω: Αντίστοιχη Τομή Α-ΑΠάνω: Κάτοψη 
Κάτω: Αντίστοιχη Τομή Β-ΒΠάνω: Κάτοψη 
Κάτω: Αντίστοιχη Τομή Γ-ΓΓενικό Τοπογραφικό Σχέδιο - Χρήσεις Γής και Κυκλοφορία  στους δρόμουςΓενικό Τοπογραφικό Σχέδιο - Υλικότητα ΔρόμωνΚίνηση στους δρόμους της ΚερατέαςΓενικό Τοπογραφικό Σχέδιο - Όροφοι

Το δίκτυο δρόμων της Κερατέας αποτελείται από τρεις κύριες οδικές αρτηρίες (Λεωφόρος Αθηνών – Λαυρίου, Λεωφόρος Αθηνών – Σουνίου, και περιφερειακός), τρεις συλλεκτήριες οδούς που συνδέουν τις παραπάνω μεταξύ τους και πολλές τοπικές οδούς. Τον πολεοδομικό ιστό της πόλης, βέβαια, διασχίζει η λεωφόρος Αθηνών – Σουνίου. Σημαντική  είναι, όμως, και η λεωφόρος Αθηνών Λαυρίου που συνδέει την Κερατέα με το Λαύριο αλλά και τα Καλύβια Θυρικού, το Μαρκόπουλο, το Κορωπί, την Παιανία και τον Σταυρό. Παρατηρούμε ότι οι κεντρικές οδικές αρτηρίες έχουν μεγαλύτερο πλάτος και περισσότερη κίνηση από τους υπόλοιπους δρόμους. Επίσης, υπάρχον μόλις δύο πεζόδρομοι κοντά στην εκκλησία του Αγίου Δημητρίου.

Παρατηρούμε ότι οι δρόμοι που βρίσκονται στα παλιά κέντρα της Κερατέας δημιουργούν γωνίες και καμπύλες, είναι τεθλασμένοι και στενοί. Αντιθέτως, όσο απομακρυνόμαστε από εκεί και φτάνουμε στις άκρες του οικισμού οι δρόμοι είναι ευθύγραμμοι με μεγαλύτερο πλάτος. Άλλωστε η επέκταση της Κερατέας προς τα εκεί έχει γίνει με βάση το ιπποδάμειο σύστημα. Βέβαια σε όλη την περιοχή της Κερατέας ακόμη και οι δρόμοι διπλής κατεύθυνσης έχουν σχετικά μικρό πλάτος.

Όσο αφορά την υλικότητα των δρόμων όλοι είναι ασφαλτοστρωμένοι με ελάχιστες εξαιρέσεις. Συγκεκριμένα υπάρχουν πολύ λίγοι χωματόδρομοι στις άκρες της περιοχής. Επίσης, στους πεζόδρομους υπάρχει πλακόστρωση.

Από το χάρτη χρήσεων γης συμπεραίνουμε ότι πάνω στην κεντρική λεωφόρο της περιοχής (Λ. Αθηνών – Σουνίου) αρθρώνονται τα περισσότερα εμπορικά καταστήματα, οι χώροι εστίασης και οι μεγάλες πλατείες της Κερατέας. Όσο απομακρυνόμαστε από αυτή συναντάμε κυρίως κατοικίες και μερικές υπηρεσίες, ενώ στις νεόχτιστες περιοχές (πχ. κοντά στον περιφερειακό) συγκεντρώνονται εξολοκλήρου κατοικίες και οικοδομές.

Τα περισσότερα κτίρια της Κερατέας είναι σχετικά χαμηλά, καθώς δε ξεπερνούν τα 10 μέτρα. Ακόμη και σε δρόμο με σταθερό πλάτος (πχ. 6 μέτρα) βλέπουμε ότι η αίσθηση αλλάζει ανάλογα με τα κτίρια γύρω του. Για παράδειγμα σε περιπτώσεις που υπάρχει πρασιά στα κτίρια τότε η απόσταση μεταξύ τους αυξάνεται  και πολλές φορές είναι διπλάσια από το πλάτος του δρόμου. Έτσι, αλλάζει η αίσθηση του περαστικού. Ρόλο παίζει βέβαια και η ύπαρξη μαντρότοιχου ή όχι. Συγκεκριμένα μπορούμε να παρατηρήσουμε τρεις τυπολογίες. Στην τομή Α-Α έχουμε την περίπτωση, κυρίως των παραδοσιακών κατοικιών, όπου πάνω στο δρόμο έχουμε την αυλή και οι κατοικίες βρίσκονται σε υποχώρηση σε σχέση με το δρόμο. Στην τομή Β-Β έχουμε δύο καινούργια κτίρια τα οποία δεν έχουν πρασιά. Και στην τομή Γ-Γ έχουμε την περίπτωση όπου το ένα σπίτι είναι καινούργιο και δεν έχει πρασιά ενώ το απέναντι βρίσκεται σε υποχώρηση και προηγείται η αυλή η οποία φτάνει μέχρι το δρόμο. Και οι τρεις αυτές τομές βρίσκονται στον ίδιο δρόμο το οποίο αποδεικνύει τη συνύπαρξη των καινούργιων και των παλαιών κτισμάτων στην Κερατέα και την συχνή διαφοροποίηση των όγκων στην περιοχή, όπως φαίνεται και στο γενικό τοπογραφικό σχέδιο των ορόφων.